Het klinkt zo eenvoudig: even je nieuwe website vullen. Maar als je het goed wil doen, ben je vaak meer tijd kwijt dan je dacht. En wat is dan goed?
Elk geval wil je natuurlijk:
- jouw eigen producten en diensten goed naar voren brengen
- jouw klanten goed de weg wijzen op jouw site, zodat ze vinden wat ze zoeken en uitkomen bij het juiste product of de goede download
- een seo-proof website hebben (lees: een website die Google begrijpt), zodat jouw klanten je goed kunnen vinden via de zoekmachine
Wil je je klanten, je bedrijf en Google goed bedienen? Dan is een goede structuur van je site de eerste stap.
Begin dus bij het begin en maak een schets (ja hoor, gewoon op papier) van de indeling van je website. Gebruik per onderwerp en subonderwerp 1 pagina. Dan snapt Google goed waar je pagina over gaat (zie ook hieronder).
Waarschijnlijk volgt na de eerste schets nog een versie 1, 2, 3, etc… Maar dat geeft niet. Het geeft alleen maar aan, dat het niet altijd zo logisch is als je in eerste instantie misschien dacht.
En: het lijkt meer werk, maar het bespaart je uiteindelijk tijd. Want als je je structuur eenmaal voor ogen hebt, ben je al een heel flink eind op weg!
Hieronder een eenvoudig voorbeeldje voor een site die T-shirts verkoopt met kekke opdruk: T-Arts
- Op je homepage komt je intro: wat doe je, wat kunnen bezoekers bij jou vinden?
- Deel je hoofdonderwerp op in subonderwerpen (bijvoorbeeld: T-shirts heren; T-shirts dames; Sale)
en voeg als nodig nog een laag toe (T-shirts lange mouwen; T-shirts korte mouwen) - Schrijf nu voor elk onderwerp 1 pagina; noem je onderwerp in de titel van de pagina en laat het onderwerp terugkomen in de kopjes die je boven je teksten gebruikt (elk geval in het eerste kopje).
Ook in de teksten zelf laat je het onderwerp en synoniemen daarvan terugkomen (elk geval in de eerste alinea van je tekst). - Maak je schets af met overige dingen die je op deze pagina wil weergeven, zoals beeld, links en eventueel downloads (gebruik ook hierin weer het onderwerp van de pagina waarop je het gebruikt)
Bekijk de uitgebreide website-opzet voor T-Arts (download volgt)
Heb je je structuur bepaald?
Ga dan van start met het vullen van je pagina’s. Schrijf je teksten en bedenk per pagina wat je nog meer wil toevoegen, met daarbij steeds in het achterhoofd: ‘wat zou mijn klant graag willen weten?’.
Maak je pagina’s niet te lang, schrijf korte alinea’s, voeg kopjes en waar nodig bullets toe, gebruik beeld, plaats relevante links en interessante downloads, etc.
En dat is dan weer het fijne van het web is: je kan er steeds weer dingen aan wijzigen, toevoegen of oude info verwijderen.
Dat maakt het uiteindelijk dan toch weer eenvoudig 😉